Când și-au pierdut Oscarurile relevanța?

Ieri, am văzut într-un newsletter că, în seara precedentă, a fost ceremonia de acordare a premiilor Academiei Americane de Film, numite popular Oscaruri, după unchiul cuiva. Nu, serios, nici măcar nu e o glumă.

Și am avut un moment de șoc.

Oscarurile veniseră, trecuseră, iar eu nici măcar nu avusesem habar.

Și nota bene, eu nu sunt sămânțar din fața blocului. Iubesc filmele, mă interesează, anii trecuți scriam despre nominalizări, despre ținute, despre cine credeam că va câștiga, protestam fioros când un film perceput de mine ca mai prost învingea unul care îmi plăcuse.

Și nu sunt numai eu în situația asta.

Îmi amintesc cum, cu cinci ani în urmă, chiar dacă n-ai fi vrut să știi nimic despre Oscaruri, aflai de pe feed. Toți intelectualii și toate mondenele comentau intens evenimentul. În noaptea Oscarurilor, unii făceau chiar noapte albă și live reporting, anunțând în timp real câștigătorii. Dimineața, intrai pe feed și vedeai tot ce te interesa. Și tot ce nu te interesa.

Ce s-a schimbat?

Unu la mână: mergem mult mai puțin la cinematograf. Netflix și HBO killed the cinema star, și au făcut-o ca un fel de răzbunare a renegaților. Au îmbrățișat actorii și actrițele cotați în Cetatea Viselor drept îmbătrâniți sau expirați, le-au oferit oportunități să strălucească, au livrat publicului entertainment în confortul propriei case și, în cel mai scurt timp, s-a ajuns în situația în care un sezon nou dintr-un serial iubit de public stârnește infinit mai multă excitație și emoție decât o premieră nouă de film.

În al doilea rând, o dată cu apariția social media și a reality show-urilor, poporul de rând, gigeii și getuțele, adevăratul factor care a transformat Hollywood-ul în cetatea banilor și a viselor, și-a pierdut orice interes față de ficțiune, și s-a reorientat spre realitate. Nu le mai pasă cu cine se pupă actrița X în filmul Y, îi interesează cu cine se cordește în realitate, pe cine a înșelat și dacă e cu scandal sau nu.

În secunda în care filmul s-a aroganțit și a devenit produs cultural, a alungat masa largă, cea care îl ridicase la statutul de entertainment mainstream.

Știau vechile studiouri ce știau, când îl făceau simplu și pe rețetă: băiatul bun se ceartă cu băiatul rău pe fata frumoasă, și la final, ea îl alege și trăiesc fericiți până la următoarea premieră. Și țineau viața personală a interpreților departe de curiozitatea aprinsă a vulgului. E genul de tobogan abrupt pe care, o dată ce ai luat-o, nu te mai întorci.

Apoooi, s-au închis paginile de cultură / entertainment ale ziarelor. Au dispărut recomandările de carte, film și muzică. Chit că gigeii le foloseau pe alea predominant să spele geamurile cu ele, tot se lipea ceva de ei în trecere, gen Ioneleee, hai să mergem să vedem filmul ăla nou cu Leonaaardo.

Și, colac peste pupăză, a venit pandemia. Toate locurile de pierzanie organizată s-au închis, și printre ele, evident, multiplexurile. Orice contact între tineretul cheltuitor de bani și premiera de film s-a dus pe copcă.

Mai e de mirare că Oscarurile de anul ăsta au avut interesul public și coverage-ul unui festival de film experimental slovac postmodern?

Mai e de mirare că toate vedetele emigrează pe Onlyfans?

***

Dacă v-a plăcut acest text, puteți susţine activitatea siteului cu o donaţie.

***
Vrei să mă urmăreşti în social media? Îmi poţi da like pe Facebook, follow pe Twitter şi Instagram, subscribe pe YouTube.

***

Ascultă Jet pe Spotify, cumpără piesa pe iTunes sau pe Amazon Music.

Ce le-a fătat mintea

You may also like...

5 Responses

  1. Morbo says:

    de la “oscars so white” s-a accelerat dezinteresul. de cand lumea a vazut ca e favorizata o anumita ideologie , in dauna oricarei ideologii infatisate in ceva de calitate. probabil anul cu lady gaga a fost ultimul de pe marginea prapastiei.
    celelalte motive s-au accentuat complementar. de exemplu netflix isi dorea si reusise, in ciuda unor acteuri si regiseuri , sa aiba multe nominalizari. cred ca acum li se cam falfaie.

  2. Iulian says:

    “Cancel culture” works both ways, banuiesc

  3. NUCLEAR_TAKES says:

    Industria filmului e in general in declin din mai multe motive:

    1. Filmele sunt facute dupa algoritmi doar cu intentia de a genera profit maxim si pentru a atrage o plaja cat mai mare de oameni. Nu prea mai exista filme de nisa, acum toate filmele sunt mediocre si produse “by commitee” pentru ca trebuie sa fie pe placul tuturor. Nu prea mai exista in consecinta “auteurs” care sa produca arta cinematografica. Nu avem un Tarkovsky sau un Kubrick modern.

    2. Industria filmului nu mai are monopol asupra entertainmentului. Trebuie sa se lupte ptr atentia publicului cu social media, jocuri video, twitch, tiktok si alte platforme asemanatoare.

    3. Mass media occidentala in general a devenit o industrie exclusiv pentru beizadelele mediocre a oamenilor bogati (sau daca folosim termenul englez, failchildren). Nu e loc de oameni talentati mai ales daca produc chestii care sunt impotriva ortodoxiei politice a clasei dominante.

  4. Morbo says:

    una e industria filmului, alta e oscarul 🙂 prima nu e in declin

Leave a Reply to MorboCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Trollywood

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading