Clubul de filme vechi: Mulholland Drive

Acum două zile, s-a stins din viață David Lynch. Un artist desăvârșit și un veritabil estetician, Lynch a dat direcția filmului fantasy în anii 80 și 90 cu filmele sale vizual perfecte, care te învăluiau într-o atmosferă onirică, intens senzuală și senzorială, cu un sentiment subtil al pericolului care erupea de unde nu te așteptai. Actorii săi deosebit de frumoși și inexplicabil de stranii au creat câteva dintre cele mai importante personaje ale carierei lor în regia acestui vizionar al magiei imaginii.

În amintirea operei artistice atemporale pe care David Lynch a lăsat-o în urmă, am revăzut noaptea trecută minunatul său film din 2001, Mulholland Drive.

A fost primul film al lui Lynch pe care l-am văzut, și a fost filmul care m-a îndrăgostit instant de abordarea lui stilistică. M-a determinat să caut tot ce a creat Lynch și să-i savurez cu pasiune opera eclectică, misterioasă, mereu provocatoare și mereu surprinzătoare. A fost filmul care a pus pe hartă carierele lui Naomi Watts și Justin Theroux.

A fost mereu o enigmă faptul că, pe la jumătatea filmului, intriga se frânge brusc, și actorii reapar, distribuiți în cu totul altă poveste, și în cu totul altă dinamică a puterii. Dar, dacă înțelegem faptul că Mulholland Drive e, pur și simplu, declarația de dragoste a lui Lynch față de Hollywood, Cetatea Viselor, unde succesul de ieri poate deveni ratarea de azi, și unde bogăția de ieri poate fi chiria modestă cu restanțe și proprietar furios de azi, vom trata narațiunea lui Lynch drept ceea ce este: un joc cu situații, care nu e menit să ducă spre o concluzie logică sau, mai plictisitor de atât, un mesaj moralizator – ci spre diversele fațete ale unui joc de-a realitatea.

Ce au ambele narațiuni în comun? Personajul lui Naomi Watts, Betty în prima poveste și Diane în a doua, este o actriță aspirantă. Proaspăt sosită în Hollywood, entuziastă și cu un zâmbet inocent și plin de speranță în prima poveste; respinsă, demoralizată și prăbușită în depresie, în a doua. Două fațete frecvent întâlnite ale aceleiași monede.

În ambele narațiuni, Betty / Diane are o fascinație față de personajul Elenei Harding, Rita în prima poveste și Camilla în a doua.

În prima poveste, Betty o descoperă pe Rita fugind de mafioți, amnezică și foarte speriată, în casa mătușii din Hollywood care o găzduiește pe tânăra aspirantă până când aceasta se pune pe propriile picioare. Betty e cea puternică și echilibrată, caldă și plină de afecțiune, iar Rita e confuză și slabă, încercând să-și amintească cine e și de cine fuge.

În a doua poveste, Camilla e vedeta, aplaudată și adulată la petreceri, și o respinge pe Diane, o actriță fără succes, cu care a avut o aventură trecătoare. Singurul personaj care își păstrează rolul în ambele narațiuni e Justin Theroux, care e Adam Kesher, regizorul poveștii. Cel care e sedus de Betty / Diane în prima narațiune și de Rita / Camilla în a doua.

Dacă privim cele două povești din această perspectivă, înțelegem că Mulholland Drive e de fapt crezul artistic al lui Lynch. Și e despre puterea creatorului (Kesher în ambele ipostaze) de a popula universul din jur cu poveste. Cum o spune Betty în film: „Hai să pretindem că suntem altcineva”.

Autorul e un țesător de vise, realitatea e o fațetă a noului său vis, iar scenariul se schimbă cu fiecare nou vis al său.

Nu există film de David Lynch fără un club pitoresc și bizar, care să conțină elementele simbolice ce definesc și structurează povestea, iar Club Silencio nu face excepție. „No hay banda”, pentru că totul e preînregistrat. Exact ca poveștile lui Betty și Rita / Diane și Camilla, care pot fi regine sau cerșetoare, inocente sau c**ve, în funcție de cum le visează un artist vizionar.

Dar cum amândouă aleg să fie acolo, înseamnă că amândouă își asumă regulile jocului.

Dar nu vă luați după analiza mea modestă și concisă. Nu reflectă nici 10% din poezia, vraja, intensitatea, farmecul filmului lui David Lynch. În definitiv, Hollyood ESTE cetatea viselor. Și nimeni nu știe să redea și să reteze vise ca maestrul lor absolut.

***

Cafeaua de la tine mă face să visez. 😀

***

Vrei să mă urmăreşti în social media? Îmi poţi da follow pe Facebook şi Instagram, subscribe pe YouTube şi pe TikTok.

***

Ce le-a fătat mintea

You may also like...

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Trollywood

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading