Comedie neagră în tonuri de alb

În seara asta, HBO a programat un film românesc. “Îngerul necesar”, scris şi regizat de Gheorghe Preda – un film pe care doream să îl văd pentru că citisem atâtea cârcoteli la adresa lui – şi insist, nu cronici negative, ci cârcoteli gen “iepuraşule-n-ai-şapcă”, încât părea o ofertă cu adevărat tentantă.

Astfel, am avut surpriza de a mă delecta cu un film absolut special, atât ca formă, cât şi ca modalitate de construcţie. Un film teatral – prin concepţie a scenelor şi evoluţie a poveştii – dar teatral în sensul bun al cuvântului.

Voi începe cu forma. De ce? Pentru că, dacă arta românească suferă de un lucru, ei bine, acela e deficitul de formă. Avem o mulţime de filme care insistă pe sărăcăcios, pe dezolant, pe “felia de viaţă” insuficient coaptă şi roasă pe alocuri de şobolani. Suntem maeştri ai subiectelor “rupte din realitate” cu cleştele, al exterioarelor deprimante, al interioarelor sordide şi lipsite de gust. Nu putem decât să salutăm intenţia  realizatorilor – intenţie dusă,  de altfel, la bun sfârşit – de a ne oferi un film absolut desăvârşit din punct de vedere al formei. Cadru cu cadru, e impresionant de frumos – nici un fir de aţă inutil, nici un detaliu nelalocul lui. O simfonie a tonurilor de alb – simfonie a tonurilor muzicale – simfonie a nuanţelor de mai târziu.

Al doilea lucru remarcabil e structura impecabilă de farsă tragică pe care o are plotul, capacitatea desăvârşită de a gestiona absurdul şi de a-l doza perfect, muzical aproape – până la delir. Kafka, they wrote.

Filmul propune un personaj parcă născut din imaginaţia lui David Lynch – o muziciană bizară, bulimică, obsedată de curăţenie, “control freak”, un amestec neobişnuit de puritate aseptică şi viscere colcăitoare. Dar o crezi. O crezi şi când face curat cu masca protectoare pe faţă, dar şi atunci când îşi spionează vecinii făcând amor. Nu îţi dai seama dacă imaginile violente pe care le are când compune sunt traume pe care le-a suferit în realitate, sau răbufniri de masochism. Eu votez pentru a doua variantă – mi se pare mai credibil pentru o “control freak” declarată, şi totodată, o ipoteză mai interesantă.

Asistăm la un concert demenţial al orchestrei respective – o combinaţie muzicală de instrumente muzicale clasice şi sunete generate de diverse unelte, secvenţă antologică – deşi mă duce puţin cu gândul la Lars von Trier, dar… dacă nu aş fi văzut Lars von Trier, mi s-ar fi părut antologică şi atât. 😉

Şi aici, începe povestea de dragoste. Farsa. Tragedia. Confruntarea de orgolii.

Femeia noastră începe să fie urmărită, filmată, pândită, căutată de un admirator secret. Nimeni nu îl cunoaşte, nu se ştie ce urmează să facă, nu se ştie ce pion va muta data următoare. Are o culoare fetiş – albastrul – fetiş al cărui potenţial simbolic este exploatat gradat – şi nu încetez să subliniez, să bolduiesc şi să italicizez cuvântul gradat, pentru că secretul suspansului constă:

1. în dezvăluirea treptată a armamentului

2. în strecurarea periodică de piste false

3. în introducerea mai multor personaje menite să pună în valoare puzzle-ul, prin atitudine – fie voit nepăsătoare şi insolentă, fie exagerat de binevoitoare

4. în introducerea unor personaje aparent fără rost – dar care suplimentează tensiunea poveştii.

Am zis “tensiune”? Ei bine, da, “tensiunea” e un cuvânt cheie al acestui film. Te înhaţă şi nu îţi dă drumul. Şi nu te ţine nici de nas, nici de corazon, ci direct de creier. Pentru că aştepţi cu nerăbdare din ce în ce mai mare soluţia rebusului “cine-o-urmăreşte-pe-doamna”. Filmul mizează pe această nerăbdare, şi te serveşte cu o porţie generoasă de indicii false. Se pare că doamna e răpită – de fapt, e dusă într-un spital paradisiac, care oficial nu există. Să fie o întâmplare că spitalul poartă chiar numele regizorului? La atâta atenţie acordată fiecărui detaliu, cred că nu.

Bun. Apoi remarci faptul că poliţistul “uşor cam pervers” care se ocupă de cazul tinerei, o urmăreşte, respectiv fotografiază în draci. Aha, zici tu, ăsta e.

Ba nu. El începuse să urmărească un suspect, ba chiar îşi conturează o poveste coerentă, un potenţial făptaş… Dar nu! În momentul următor, îi vine un plic cu expeditor necunoscut, şi un set de poze care îi arată că e la degetul mic al forţei urmăritoare – indiferent care o fi aceasta.

De aici, Puzzle Movie capătă adevărate accente de comedie neagră. Cu cât eroina noastră pierde teren, cu atât “semnele” se înmulţesc. Modul în care ele apar e gândit în aceeaşi cheie absurdă, la hotarul dintre râs amar ş smulgere a părului din cap: un echilibru emoţional al contrariilor incredibil de greu de atins – darămite de menţinut! Nu vi le enumăr – vă las să vedeţi filmul.

Eram din ce în ce mai curioasă cum se poate termina un pariu atât de riscant cu absurdul… Desigur, finalul e beckettian. “Domnul Godot nu poate apărea, îşi cere scuze, dar vine mâine.” Acel mâine care se amână la nesfârşit. Finalul m-a făcut să sar în sus din scaun şi să urlu “esteeeee!” Dacă n-ar fi fost aşa, farsa noastră tragică s-ar fi pierdut fie în dramoletă, fie în thrilleraş banal.

Sigur, această analiză scrisă la cald omite multe nuanţe – dar nici nu vreau să mă pierd în detalii. Cert e că “primul film suprarealist român” merită văzut. Pentru că e reconfortant de frumos şi tulburător de stresant. Şi nu se ştie niciodată ce te pândeşte la colţ…

Ce le-a fătat mintea

You may also like...

No Responses

  1. Beatrix says:

    fain scris, m-ai facut curioasa…dar…filmul exista?? 😀 sau l-a regizat Patrick Hillsbuury? 😀 Atata absurd si fictiune m-au cam ametit lately 😀
    Aaaa I’m baaaaack
    Cui i-a fost dor de mine???

  2. a.d says:

    tot la hbo l-am văzut, şi eu la fel ca tine eram curioasă din cauza a ce citisem
    începe superb şi are suficientă forţă să păstreze atenţia pe care o prinde cu concertul de la început
    dialogurile pe ici pe colo mi-au părut uşor forţate dar nah, nu poate să fie şi natural şi suprarealist
    sunt de acord că merită văzut, l-aş mai vedea o dată sau de două ori, pentru că vizual este o bijuterie şi pentru că e genul de film care trebuie disecat

  3. Lorena Lupu says:

    am mai auzit-o pe asta cu dialogurile uşor forţate. şi nu îmi dau seama ce vrea lumea să spună prin dialoguri uşor forţate. mie mi se par scurte, normale şi fooooarte la obiect. şi – mai ales! – lipsite de patos inutil.

    dă-mi tu un exemplu de dialog uşor forţat în filmul ăsta – şi spune-mi în ce constă uşoara forţare.

  4. Malkovich says:

    hai ca m-ai facut curios! dar cum pe IMDB nu sufla un cuvint despre el (nici pe pagina lui Gheorghe Preda) iar la Barnes&Noble (care au o sectiune de film strain destul de buna) daca dau search in DVDs- cast$crew primesc raspunsul “you searched dvds for Greg Pierotti” si imi afiseaza “The Laramie Project”.. se pare ca o sa mai am de asteptat un pic.
    am gasit si o cronica pe Metropotam de prin octombrie 2007 in care baiatul ala nu vorbea chiar de bine filmul.
    totusi, nu stiu de ce, sunt tentat sa te cred pe tine 😉

  5. Lorena Lupu says:

    Critica românească nu are păreri. Preferă să citeze din ce a mai citit pe la “marii maeştri”.

    🙂 Când am văzut “new comment”, am crezut că e fata de mai înainte, cu un exemplu de dialog forţat.

  6. Malkovich says:

    nu, eram doar eu.. cu o incercare de dialog nefortat cu tine 😉

  7. a.d says:

    am senzaţia că ai luat comentariul ca pe o critică. worng, cu tot cu dialoguri mi se pare foarte bun. am vrut să zic că nu mi se pare că sună foarte natural, de exemplu când ana vrea să afle cine i-a oferit cadoul şi alege să îl returneze. fiind un film ieşit din realitatea concretă, nu pică greu ci se potriveşte perfect.
    cât despre critică, sigur că nu are cum să primească prea multe laude, nu este un film universal care să fie înţeles şi apreciat de toată lumea. dacă ai citit interviul de pe cinemagia ai văzut că gheorghe preda a făcut intenţionat un film numai pentru oamenii care gustă ceea ce îi place lui.
    http://www.cinemagia.ro/movie.php?movie_id=7684&what=pressreviews#359
    eu abia aştept să văd ce va face în continuare

  8. Lorena Lupu says:

    malko: cu o reuşită de … 🙂

    a.d.: păi faptul că alege să îl returneze nu e parte a dialogului, ci a intrigii propriu-zise. dialogul e strict partea cu: “Bună, Ionele”, “Bună Vasile”, “Ai de-o bere?”, “Am, dar am pentru mine.” etc.
    Iar faptul că ana alege să îl returneze mi se pare o decizie consecventă cu personajul, aşa cum e el conceput.
    cât despre critică, ea ar trebui să fie imparţială, şi să judece pe criterii strict estetice. Să înjuri filmul ăsta că nu e “felie de viaţă” e ca şi cum ai înjura “Cântăreaţa cheală” de Eugen Ionescu că nu e “felie de viaţă”. E vorba, pur şi simplu, de categorii estetic-stilistice diferite şi onor. criticii cu cultură cinematografică nu ar trebui să emită elucubraţii în genul telenovelistelor: “Nu îmi place, maică, că nu rămâne cu fata.”
    iar gheorghe preda – ce să zică şi el, bietul om, luat la refec pe nedrept?

    Şi nu, nu am luat-o ca pe o critică. Am luat-o ca pe altceva: tu te-ai uitat la film, ţi-a plăcut, dar ai simţit nevoia să adaugi şi ceva din cronici, din teama de a-ţi asuma o părere proprie diferită de a majorităţii. Aşa am simţit eu.

  9. Crash says:

    mmm, ce pofta mi-ati facut. Se pare ca urmatoarea difuzare pe care o pot viziona va fi pe 10 mai. Abia astept sa vad.

    P.S. Lorena, care critica romaneasca de film?

  10. Lorena Lupu says:

    Aşteptăm impresii.
    P.S. Care este. 😉

  11. razvanserbu says:

    Pare interesant, o sa caut sa vad daca il mai dau pe HBO.

  12. danuta says:

    Se poate viziona in zilele:
    6 mai ora 9.40
    10 mai ora 14.20
    08 iunie ora 17

  13. Anthea says:

    Ce rea esti… nu e pe mininova 🙁 si n-am cum sa-l vad altfel.
    Dati-mi si mie careva un torent, sa vada si ochiul meu, ca Lorena asta m-a ‘trigger-uit’ si am ramas asa 🙁 Plzzzzzzz

  14. anarkeos says:

    urmatoarea difuzare pe hbo: luni la ora 16:10

  15. Lorena Lupu says:

    anthea: offtopic: ce alte situri de torente mai ştii? Eu mă aprovizionam de pe torrentspy, dar văd că l-au închis.

    anarkeos: vizionare plăcută.

  16. anarkeos says:

    offtopic: stiu ca intrebarea nu mi-a fost adresata, dar incearca situl asta: http://www.torrentz.com

  17. Lorena Lupu says:

    de ce trebuie să strecori şi o mică naşpeteală? informaţia e binevenită, mulţumesc mult.

  18. Razvan says:

    Iti(va) recomand http://www.isohunt.com. Almost never let me down.

  19. Anthea says:

    Eu cu Mininova m-am inteles bine pana acum, mai bine decat torrentspy. Nu prea am mers pe altele, astea mi-au ajuns pana acum.
    Anarkeos, Razvan: multumesc 🙂

    Filmul nu l-am gasit nici acolo insa 🙁

  20. Danuta says:

    @Anthea-incearca cu programe P2P (limeware) sau cu ODC , StrongDC intri pe adrese romanesti de hub.Desi nu cred ca il gasesti asa repede.Daca il vad pe undeva te anunt si iti explic cum sa-l iei.

Leave a Reply to AntheaCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Trollywood

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading